Saturday, June 27, 2009

pandai masak ke x???

rasenya mcm da lame je xupdate blog.mgkin xde bahan ataupun xtau nak tulis ape.skang ni aku ade 1 perkara nak cerita pasal remaja perempuan di china ini.cerita ini mengenai masakan.

petang ni aku bersama pak indera (bisnesman indonesia) plan utk makan malam bersama hasil masakan sendiri.disebabkan aku xpandai nak masak masakan jenis berlauk ni,aku pun ajaklah pak indera datang utk masak dirumah.cadangnya nak masak rendang,gulai dan apa jenis lauk lagi la.aku pun xtau.sebelum tu kami pun beli la bahan kat market bawah rumah ni.semua bahan dapat dicari cuma satu je lagi iaitu santan kelapa.aku ngan pak indera ini xtau nak sebut santan dlm bahasa mandarin.aku pun telefon la kawan2 yg agak mahir la jugak berbahasa mandarin disini.tapi malangnya dorang pun xtau santan dlm bahasa mandarin ape nk disebut.

kebetulan aku ternampak gambar kelapa pada botol minuman yg berperisa kelapa.aku pun tunjukkan la gambar kelapa tu dan sebut nak gambar (kelapa) ni punya air.dia pun bagi aku air kelapa minuman.aku pun cakap la yg aku bukan nak minum.aku nak guna gambar ni punya air utk masak.lepas tu barulah dia faham.tapi kat market tu xde jual santan.dia suruh kami pergi ke pasar.

masa nak bayar tu aku pun berborak la sikit dgn pekedai2 ni.semuanya perempuan.dia tanya kat aku nak masak ape ni.aku cakap adelah.die tanya aku reti ke masak.aku jawab bolelah sikit2.dia terkejut mcm xpercaya lalu gelak2 sesama dorang sambil ckp dlm bahsa dorang yg aku xpaham.aku tanya dia pulak.awak pandai masak?.dia jawab xpandai.dan semua yg aku tanya semuanya jawab xpandai masak.sedangkan umur mereka semuanya sekitar 20 keatas.

aku teringat cerita seorang perempuan ni masa pergi ke beijing awal bulan hari tu.perempuan ni cerita yg perempuan cerita ni waktu muda dorang sibuk cari duit dulu.kemudian selepas kahwin barulah dorang belajar memasak.so,xpelik kalau remaja perempuan di china ni xpandai masak.masa tu aku xberapa nak percaya sangat.tapi bila aku dah kena barulah aku percaya.

kalau kita di malaysia perempuan yg xtau masak mesti agak susah nak dapat calon.dan kalau tanya pada mane2 lelaki pun nak isteri yg mcm mane,mesti dorang akan jawab yg pandai masak.

1 comment:

  1. masak aje ikan bilis goreng.... lagi selera nak mkn... rendang2 ni muak dah...hehehe....

    ReplyDelete