Sunday, April 26, 2009



ingin saya ceritakan serba sedikit mengenai seorang remaja islam yg pendidikannya agak ketinggalan.Remaja ini namanya Mariam.Anak kepada seorang peniaga makanan.umurnya tahun ini 16 tahun.tapi sayang,dia xsekolah.dia hanya mampu menolong ibu bapanya di restoran.suatu hari ketika makan,terdengar dia sedang membaca al-fatihah yg diajar oleh pelanggan berbangsa arab.saya menjadi tertarik dan selepas pak arab itu pergi,saya dan beberapa orang kawan pula mengambil alih mengajarnya mengaji.remaja perempuan ini nampak bersungguh mahu mendalami ilmu agama tapi sayang tiada rezeki buatnya.teringat saya pada satu ayat ini bahawa 'kita adalah apa yg kita fikirkan.semuanya bermula drpd fikiran.drpd fikiran terjadilah perkataan.drpd perkataan terjadilah perbuatan.drpd perbuatan maka terjadilah kebiasaan.selepas itu terbentuklah karakter.maka drpd karakter itulah akan menentukan masa depan.'.ini bermakna anak gadis ini boleh berubah andai mindsetnya diselenggarakan dgn baik.

insyaallah selepas agak mahir dalam berbahasa mandarin ini ingin saya mencurahkan sedikit sebanyak ilmu yg ada utk umat islam disini khususnya dan public amnya.ini adalah misi utama kita sebagai umat islam.semoga Allah memberkati niat ikhlas hambanya ini..

No comments:

Post a Comment