Thursday, March 26, 2009

Melayu sekarang sangat pandai wo...

Suatu hari ketika sedang berjalan jalan di Beijing Road,iaitu salah satu tempat tumpuan pelancong di daerah Guangzhou ini,aku terserempak dgn beberapa group rakyat Malaysia.Suka apabila dapat bertemu dgn rakyat Malaysia di tempat org ini.Aku terdengar mereka bercakap dlm bahasa melayu (longhat org cina) dan aku pon mulakan perbualan dgn mereka.aku mengatakan yg aku belajar di sini.dan reaksi yg ditunjukkan oleh perempuan cina rakyat Malaysia ni amat menyakitkan hati aku.jawab perempuan cina tersebut "aiya,org melayu sikalang manyak pandai woo..sudah masuk China..".Mungkin ada maksud lain yg ingin di sampaikan oleh perempuan cina tersebut.Mungkin juga satu ayat yg menunjukkan dia risau.Walau apa pun kemungkinan,ayat perempuan tersebut memang agak pedas.Terasa nak je aku tampar perempuan tu.Utk mengelakkan kejadiaan yg x diingini,aku pun bawa diri.Kawan aku yg x menyedari hakikat tersebut makin rancak berbual dgnnya.

Daripada ayat perempuan tersebut,apakah yg di maksudkan dgn 'org melayu sekarang sgt pandai'?.Apakah sebelum ni org melayu xpandai atau lebih jelik lg bodoh?.Apakah sebelum ni mereka (perempuan cina tersebut) lebih pandai atau da bagus sangat la kononnya?...

Dan bila mendengar cerita drpd teman aku yg mengikuti perkembangan semasa di Malaysia bahawa keadaaan di tanah air bertambah huru hara,aku merasa sgt bimbang.Sebabnya org melayu kita bergaduh saling sendiri.Orang kita sesama islam saling tuduh menuduh,saling maki memaki,saling bertikam lidah,dan bermacam saling lagi la.Dr Mahathir dapat mendamaikan pemimpin2 Somalia yg beragama islam drpd bergaduh kerana merebutkan kuasa,kenapa negara beliau sendiri xdapat lagi kedamaian di peringkat atasan?

Keadaan ini semakin membuatkan semangat aku utk memperjuangkan islam.Dalam perlembagaan Malaysia pun apa yg di katakan Melayu adalah 1)beragama islam 2)bertutur dalam bhs melayu 3)mengamalkan adat melayu.tapi aku sedar,dalam sesuatu perjuangan tu kita xboleh bergerak sendirian.Dgn adanya bantuan rakan2 seagama dan sebangsa insyaallah bertambah kuat pergerakan tersebut.

No comments:

Post a Comment